Floex – Zorya
Label: Minority Records – MIN28
Format: CD, Album, Repress
Country: Czech Republic
Released: Mar 12, 2015
Style: IDM, Future Jazz, Experimental
1 Ursa Major
Vocals [Vocal Improvisations] – Ridina Ahmed
4:48
2 Casanova
Trumpet – Oskar Török
5:51
3 Blow Up
Cello [Violoncello] – Tomáš Jamník
3:05
4 Precious Creature
Lyrics By – Anya Stuart
Vocals – James Rone
5:31
5 Forget-me-not
Vocals [Vocal Improvisations] – Ridina Ahmed
6:53
Cello [Violoncello] – Tomáš Jamník
5:18
7 Perlin Noise
Voice [Speech Sample] – Francis Bacon
1:24
8 Petr Parléř 5:42
9 Nel Blu
Lyrics By – Musetta
Vocals – Marinella Mastrosimone
5:23
10 Mecholup
Double Bass – Petr Tichý
5:22
11 Zorya Polunochnaya
3:03
Clarinet – Tomáš Dvořák
Clarinet [Without Mouthpiece] – Tomáš Dvořák
Instruments – Tomáš Dvořák
Piano – Tomáš Dvořák
Sampler – Tomáš Dvořák
Shakuhachi – Tomáš Dvořák
Synthesizer – Tomáš Dvořák
Tenor Saxophone – Tomáš Dvořák
Written-By – Musetta (tracks: 9), Petr Tichý (tracks: 10), Tomáš Dvořák
Xylophone [Metalophones, Bowed Metalophone] – Tomáš Dvořák
Informace o albu
Floskule "netrpělivě očekávané album" je jednou z nejvíce nadužívaných. V případě Floexe se netrpělivé vyhlížení postupně proměnilo v trpělivé a posléze se už jen doufalo, že ne v marné. Jenomže, i když si někdy Tomáš Dvořák dává pořádně načas, výsledek nakonec vždycky stojí za to. Po 10 letech vychází jeho druhé studiové album "Zorya" a zdá se, že se stane neméně zásadním počinem na české scéně, jako tomu bylo v případě první desky "Pocustone".
Akustické instrumenty - klarinety, saxofony a tlustostěnné "severské piano" - stojí v kontrastu k digitální magii odehrávající se v Tomášově zvukové laboratoři. Výslednicí je jedenáct hudebních příběhů zaostřujících pohled do stylově těžko zařaditelného Floexího universa. Vystopovat se dá inspirace "klasickým minimalismem", stejně jako soundtrackový opar alba, přesto Zorya není ambientní deskou - pečlivě opracovávané beaty charakteristické svou netradiční tektonikou, jsou zde důležitým elementem. Co víc, jedná se bezesporu o nejenergetičtější a nejextatičtější počin ve Floexí diskografii. Ovšem Tomáš práci s energií velice pečlivě dávkuje a nechává ji naplno projevit jen ve vrcholných okamžicích alba.
Co by byla deska bez hostů, kteří se sešli napříč geografickým hranicím a s kterými se povětšinou autor propojil skrze svou soundtrackovou tvorbu. Stěží by byl Casanova bez trumpety Oskar Töröka, Precious Creature bez vokálu Jamese Ronea z Minneapolis, Veronika's Dream bez violoncella Berlínského filharmonika Tomáše Jamníka či Nel Blu bez empatického zpěvu Marinelly Mastrosimone z italského projektu Musetta.
Oproti předchozím titulům "Zorya", jejíž název je inspirován slovanskou bohyní noci "Zoryou Polunochnayou", zkoumá hlubší a podvědomější vrstvy emocí v hudbě. Stejně jako měsíc září vypůjčeným světlem Slunce, tak i album Zorya nepřímo ale silně odráží to, co se v Tomášovi za posledních deset let nastřádalo. Skladby jsou charakteristické svou proměnlivostí, dobrodružností a organičností. Znějí tak současně a zároveň evokují jiný čas a prostor. Musica nocturna dnešních dní a hlavně nocí!
Album Zorya získalo v roce 2011 dvojí ocenění v rámci žánrových cen Anděl, a to jak v elektronické, tak i alternativní sekci cen. Taktéž se dostalo do užšího výběru v alternativních hudebních cenách Apollo a Vinyla.