Nosič: CD
Datum vydání: 25. 10. 2019
Žánr: Komorní hudba
(P) 2019 SUPRAPHON a.s.. Katalogové číslo: SU 4274-2
hudba: František Xaver Richter
sbormistr: Tereza Válková
dirigent: Roman Válek
Hudební tělesa: Czech Ensemble Baroque Orchestra
Czech Ensemble Baroque, Roman Válek
Richter: Super flumina Babylonis, Miserere
CD
František Xaver Richter – Super flumina Babylonis. Psalmus 136 á 12 voci
1. Sinfonia. Allegro spiritoso 05:11
2. Sinfonia. Andante 03:45
3. Sinfonia. Presto 02:01
4. Coro. Andante poco - Super flumina Babylonis 02:44
5. Coro. Alla capella - In salicibus in medio ejus 02:31
6. Aria. Allegro comodo (tenore) - Quia illis interrogaverunt nos 05:17
7. Aria. Allegretto (soprano) - Quomodo cantabimus? 04:50
8. Duetto. A tempo giusto (soprano, alto) - Adhaereat lingua mea 04:33
9. Aria. Maestoso con spirito (basso) - Memor esto, Domine 03:34
10. Coro. Fugato e spiritoso. Largo - Filia Babylonis misera 06:49
František Xaver Richter – Miserere á 10 voci per il Venerdi Santo
11. Miserere á 10 voci per il Venerdi Santo : I. Coro. Lento - Miserere mei, Deus 01:44
12. Coro. Andante - Amplius lava me 03:44
13. Coro. A capella - Asperges me 01:12
14. Aria. Allegretto (soprano) - Auditui meo 03:26
15. Coro. A capella - Cor mundum 01:04
16. Aria. Andante grazioso (alto) - Ne projicias me 02:36
17. Coro. Moderato - Redde mihi 01:47
18. Aria (basso) - Domine, labia mea aperies 00:57
19. Aria. con brio (tenore) - Quoniam si voluisses 03:25
20. Coro. Grave - Sacrificium Deo 01:12
21. Duetto. Allegretto grazioso (soprano, alto) - Benigne fac Domine 03:24
22. Coro. Adagio - Tunc acceptabis 00:50
23. Coro. Alla capella - Tunc imponent 01:06
Promo Video
Informace o albu
Franz Xaver Richter (1709-1789): Super flumina Babylonis - Psalmus 136 á 12 voci (1768). Miserere (in f) á 10 voci per il Venerdi Santo (1770-73)
Markéta Böhmová, Pavla Radostová - soprán, Piotr Olech, Kamila Mazalová - alt, Jaroslav Březina, Jakub Kubín - tenor, Jiří M. Procházka - bas. Czech Ensemble Baroque, dirigent Roman Válek
Pro 60letého Franze Xavera Richtera, tehdy ve Francii etablovaného skladatele moravského původu, bylo pařížské jaro 1769 zcela výjimečné. Když se o dva roky dříve přihlásil do skladatelské soutěže, kterou pořádala významná koncertní instituce Concert spirituel, chtěl se patrně ucházet o některé hudebnické zaměstnání v Paříži. Zadáním byla kompozice velkého moteta ("motet á grand choeur" zahrnující sled árií, ansámblů a sborů) na latinský text žalmu 136 Super flumina Babylonis. I když se Richter v soutěži neumístil, jeho kompozice vzbudila velký zájem a 28. března 1769 byla v rámci Concert spirituel premiérována v Tuilerijském paláci v největším sále tehdejší Paříže. O necelý měsíc později Richter nastoupil na prestižní místo ředitele kůru štrasburské katedrály. Moteto Super flumina v jeho volbě sehrálo bezesporu významnou roli. V prvních štrasburských letech (1770-73) vznikla trojice zhudebnění kajícího žalmu 50 Miserere mei Deus, určená pro temné hodinky, noční liturgii velikonočního tridua. Třetí z nich, f moll, v premiérové nahrávce doplňuje žalm Super flumina na tomto albu. V pořadí již čtvrtou richterovskou nahrávkou nám soubor Czech Ensemble Baroque objevuje dosud nezmapovaný odkaz pozoruhodného skladatele Evropy 18. století.
Žalmy F. X. Richtera znovu objevené po 250 letech